Na de 1e kwartaalrapportage 2021 is de uitkomst van de begroting 2021-2025.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo | 8.140 | -632 | -670 | -558 | -549 |
Er zijn autonome ontwikkelingen die pas na in 2021 of later zullen ontstaan. Deze ontwikkelingen worden dan in de begroting 2022-2025opgenomen. De raadsbehandeling van deze begroting is gepland op 3 november 2021.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vraagafhankelijk vervoer | Meedoen | -40 | -40 | -40 | -40 |
2 | Activia | Meedoen | 0 | 0 | 0 | -20 |
3a | Volume ontwikkeling WMO structureel | Meedoen | 600 | 600 | 600 | 600 |
3b | Volume ontwikkeling WMO incidenteel | Meedoen | -300 | -300 | -300 | 0 |
4 | Marke Zuid school | Jeugd en onderwijs | 0 | 0 | 0 | -4 |
5 | I-uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | -625 | -403 | -42 | 0 |
6 | Uitkomst meerjarenbegroting jaarschijf 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | -1.321 |
7 | Nieuwe Jaarschijf | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 107 |
Saldo | -365 | -143 | 218 | -678 |
Toelichting
- Vraagafhankelijk vervoer
Per 1 augustus 2021 lopen de huidige contracten va het vraagafhankelijk vervoer van PlusOV af. De huidige contracten kennen relatief lage tarieven. Uit de gevolgde aanbestedingsprocedure blijkt dat de nieuwe tarieven hoger komen te liggen. Deze tarieven zijn in de begroting 2022 verwerkt, hetgeen voor Deventer tot een kostenstijging leidt van €55.000. Daartegenover staat een afname van de organisatiekosten van €15.000. Voorgesteld wordt om de kostenstijging van per saldo €40.000 te verrekenen met de algemene middelen.
- Activia
Op 19 januari 2021 heeft het college besloten in te stemmen met de overdracht van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de velden van voetbalvereniging Activia naar de gemeente Voorst. Hierbij is besloten om eenmalig € 35.000 aan de gemeente Voorst in 2025 te betalen en een tweetal robotmaaiers om niet aan te bieden aan de voetbalvereniging Activia in 2025. Voor de overdracht van de robotmaaiers wordt een eenmalige vergoeding aan het Deventer Groenbedrijf verstrekt ter hoogte van de boekwaarde van de robotmaaiers per 1-1-2025 (circa €11.406). Tot slot komt het structurele onderhoudsbudget van €26.000 van het veld voor Activia vrij ten gunste van de algemene middelen per 1 januari 2025.
- Volumeontwikkeling WMO
Op basis van diverse actuele ontwikkelingen is er een financieel meerjarig overzicht en prognose opgesteld. Net als in 2019 zagen we in 2020 een verdere stabilisatie van de vraag naar WMO. Deels heeft dit in 2020 te maken met de Coronaperiode, maar we zien ook een structureel effect. Dit structurele effect schatten we in op een voordeel van €600.000. De financiële transformatieopgave van €1 miljoen is hierin verwerkt en ook het risico dagbesteding (met een beslag van €400.000 op het weerstandsvermogen) kan op basis van de nieuwe prognoses vrijvallen.
We stellen voor om nu het voordeel van €600.000 structureel terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Bij de Voorjaarsnota 2021 komt een voorstel om tenminste de helft hiervan voor de komende drie jaar (2022-2024) te investeren in preventie.
- Marke Zuid school
De bijdrage aan de 9.000m2 is geactualiseerd op basis van de meest recente VNG normen. Dit leidt tot een lichte stijging van de bijdrage van €21.600.000 naar €21.692.000. De extra jaarlijkse kapitaalslasten (€4.300) worden verrekend met de algemene middelen.
- I-uitvoeringsplannen
Het Strategisch Informatieplan 2020-2023 (STiP) is in 2020 vastgesteld. In het STiP staan de vier actielijnen voor het informatiedomein voor de komende jaren: Doorontwikkeling Dienstverlening, Doorontwikkeling Bedrijfsvoering, Digitale Samenleving en Datagedreven werken. In de Uitvoeringsplannen Informatievoorziening (de i-Uitvoeringsplannen) is dit vervolgens vertaald naar concrete initiatieven en projecten. Voor ieder domein van de gemeente is er een i-Uitvoeringsplan opgesteld: Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Sociaal domein en Fysiek domein.
- Uitkomst meerjarenbegroting jaarschijf 2025
De jaarschijf 2024 is sluitend gemaakt met een putting uit de generieke weerstandsreserve. De jaarschijf 2025 wordt nu toegevoegd.
- Nieuwe jaarschijf 2025
De jaarschijf 2025 is vergeleken met de programmabegroting 2021-2024 toegevoegd. Dit betekent, dat voor dat jaar met betrekking tot een aantal inkomsten en uitgaven de verwachte autonome ontwikkelingen een structureel voordeel moet worden ingeboekt van €107.000.
Dit betreft: raming Algemene uitkering, structurele stelpost autonome ontwikkelingen, toename ozb op basis uitbreiding aantal woningen en 3% tariefstijging, areaal infrastructuur en stelpost prijzen (1,8%) en lonen/sociale lasten (2,0%). Deze indexatiecijfers kunnen nog muteren bij de begroting 2022-2025.
De uitkomst van de begroting na de 1e kwartaalrapportage en de kaderbrief is:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Nr. | Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uitkomst geactualiseerde Begroting na 1e kwartaalrapportage 2021 | 8.140 | -632 | -670 | -558 | -549 |
2 | Kaderbrief 2022-2025 | 0 | -365 | -143 | 218 | -678 |
Saldo | 8.140 | -997 | -813 | -340 | -1.227 |
Stelpost Jeugdzorg
In het structurele beeld van de gemeente Deventer is -net als bij het gros van de gemeenten- een stelpost ‘uitkomst onderzoek jeugdzorg’ opgenomen. Het opnemen van deze stelpost is geaccepteerd door de Provincie en het Rijk erkent op basis van onderzoek (AEF) dat het tekort structureel is.
Er volgt advies voor het Rijk welke mix van middelen en maatregelen er nodig is om het volledige tekort structureel te dekken. De verwachting is dat er pas in een nieuw regeerakkoord duidelijkheid is over structurele compensatie en aanpassing van het stelsel.
Het opnemen van de stelpost brengt een risico met zich mee omdat de extra middelen tot op heden niet structureel zijn opgenomen in het gemeentefonds.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Stelpost Jeugdzorg | 0 | 0 | -2.169 | -2.169 | -2.169 |
Herijking gemeentefonds
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op 2 februari de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) gevraagd om advies te geven over het voorstel van de fondsbeheerders voor de nieuwe verdeling van het gemeentefonds per 2023. Met het indienen van deze adviesaanvraag, zijn ook de voorlopige uitkomsten van de verdeling voor individuele gemeenten bekend gemaakt.
Ondanks het feit dat de voorlopige uitkomsten voor Deventer positief zijn (€41) per inwoner, is de volgende informatie van belang:
- De uitkomsten worden nog geactualiseerd:
- Na ontvangst van het ROB-advies en consultatie van de VNG. Dat zal plaatsvinden op basis van geactualiseerde maatstafgegevens (de voorlopige uitkomsten vloeien voort uit onderzoeksgegevens 2017) en een geactualiseerde omvang van de clusters waaruit de verdeling is opgebouwd. Dit leidt tot verschuiving in de herverdeeleffecten.
- Naast het gebruik van de meest actuele maatstafgegevens verwerken de fondsbeheerders dan de budgetmutaties (de zogenaamde taakmutaties) die in de periode tussen onderzoek en invoering van de nieuwe verdeling (2017-2022) hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden.
- Er zal sprake zijn van een ingroeipad van maximaal €15 per inwoner per jaar voor zowel voordeel- als nadeelgemeenten. Dat is nu gemaximeerd op de jaren 2023 t/m 2026 (oftewel 4x €15 = €60 per inwoner)
- Er zal sprake zijn van een evaluatie van het verdeelmodel in 2025 met ingangsdatum 2027 (en het eventueel dan doorzetten van het ingroeipad)
Inmiddels is bekend dat het nieuwe verdeelvoorstel bij de ROB nog de nodige vragen oproept, zowel wat betreft de onderbouwing als de uitkomsten. In het Tussenbericht herijking gemeentefonds heeft het ROB daarom vragen gesteld aan de minister van Binnenlandse Zaken. Met de antwoorden daarop hoopt het ROB te kunnen komen tot een afgewogen en onderbouwd oordeel dat bijdraagt aan een verdeelvoorstel dat boven redelijke twijfel verheven is, uitlegbaar is en aan de maatschappelijke doelen van de Financiële Verhoudingswet voldoet.
Onder andere door deze vragen laat de minister van Binnenlandse Zaken het verdeelvoorstel nog eens kritisch tegen het licht houden. De verwachting is dat de antwoorden en een aangepast verdeelvoorstel in juni 2021 naar de ROB gestuurd kan worden.
Financiële soliditeit (financieel solide huishouding) is een onderdeel van een structureel sluitende (meerjaren-)begroting. Hierbij wordt ook gekeken of er voldoende buffers beschikbaar zijn om op korte termijn risico’s en nadelen te kunnen dekken.
Het college van B en W heeft in het bestuursakkoord 2018-2022 Deventer opgenomen dat zij een financiële solide huishouding wil voeren met een reëel sluitende jaar- en meerjarenbegroting, die gedekt wordt met structurele middelen. Reëel sluitend houdt in dat hierbij ook gekeken wordt naar de kwaliteit en plausibiliteit van de begroting en meerjarenraming, waarbij het realiteitsgehalte en de volledigheid van de geraamde baten en lasten worden getoetst. De ratio van het weerstandsvermogen bedraagt 1.
In de volgende hoofdstukken lichten we de beschikbare buffers toe.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Stand generieke weerstandsreserve 31-12 | 4.073 | 3.546 | 4.977 | 6.525 | 8.042 |
In de begroting zijn stelposten opgenomen die dienen voor de opvang van eenmalige en structurele nadelen.
a. Stelpost accres
In de begroting zijn stelposten opgenomen om de nadelen op te vangen van lagere accres bijdragen in de AU door lagere of vertragingen uitgaven Rijk.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Stelpost accres AU (dekking eenmalige nadelen) | 0 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Stelpost accres AU (dekking structurele nadelen) | 0 | 900 | 1.200 | 1.500 | 1.800 |
b. Stelpost autonome ontwikkelingen
Voor het dekken van autonome ontwikkelingen anders dan nadelen in het accres Algemene uitkering kunnen we beschikken over de stelpost autonome ontwikkelingen. De bestendige gedragsregel is dat elk jaar wordt bekeken of de eerste jaarschijf van de stelpost eenmalig of structureel met worden ingezet ter dekking van de autonome nadelen. De stelpost is nog niet ingezet in 2021.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Stelpost autonome ontwikkelingen 2020 | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 |
Stelpost autonome ontwikkelingen 2021 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Stelpost autonome ontwikkelingen 2022 | 0 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Stelpost autonome ontwikkelingen 2023 | 0 | 0 | 375 | 375 | 375 |
Stelpost autonome ontwikkelingen 2024 | 0 | 0 | 0 | 380 | 380 |
Stelpost autonome ontwikkelingen 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 385 |
Saldo | 1.000 | 1.350 | 1.725 | 2.105 | 2.490 |
Het structureel inzetten van de stelpost van de jaarschijf 2020 en 2021 wordt bezien bij het opstellen van de Voorjaarsnota 2021.